maandag 11 april 2016

Verder met rails leggen

En dan ga ik weer verder rails leggen.

In een eerder verslag zei ik dat de rails op de vloer isolatie schuim van 3mm komen te liggen, hier duidelijk te zien, de kanten zijn iets afgeschuind voor de ballast die dadelijk erbij komt.
Hier de aansluiting van het brug-deel, deze gedeelte van de baan zal vaak eruit gehaald moeten worden, daarom doe ik de uiteinden van de rails verstevigen op wat oude koper printplaten, deze kunnen wel tegen een kleine stoot!
De rails worden met soldeer vast gezet op de koper bielzen, liggers...... Eerst doorlopend, dan als de baan rond is, zal ik de rails doorslijpen, dan kan het brug gedeelte weggehaald worden.
Na het leggen van de rails worden deze voorzien van een ballast laag. Hiervoor heb ik op internet gezocht naar een methode die ik toe kon passen, in het verleden is me dit niet echt geweldig gelukt, wat is internet en youtube een uitvinding!!
Licht kwaliteit was niet echt geweldig, maar hier ben ik bezig de ballast te strooien op de rails, het blijkt een kunst te zijn om niet teveel maar ook niet te weinig op de rails te doen.
Vervolgens de ballast met een klein penceel/kwast van de liggers eraf te vegen.
Om vervolgens met water verdund houtlijm, ik gebruik een mengsel van ongeveer 1:4, voor mij werkt dit het beste, ballast vast zetten......na een nacht, droogt de houtlijm goed op en dan ligt alles goed vast en op de juiste plek.
Hier een gedeelte van de binnen en buitenbaan klaar met ballast, nu nog wat ''weathering'' techniek gebruiken om de rails en liggers wat ouder te laten uitzien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten