zaterdag 30 april 2016

Bomen maken

Het is me gelukt om wat redelijke leuke bomen te maken, ergens op internet had ik gelezen....geef niet op! Dit klopt! de eerste exemplaren waren niet slecht maar miste een en ander! hoe meer ik maakte hoe beter en mooier deze waren.
Hier nu een verslag van hoe ik een boom maak, in dit geval had ik gekozen voor een oude eiken boom.

Beginnen met wat koper bekabeling, ongeveer 25cm lange stukken, voor de helft gestript.
Voor deze eiken boom had ik ongeveer 20 stukken draad gebruikt, de koper wikkelen om een dikke stuk koper draad van 2,5mm2 dit draad wordt dadelijk gebruikt om de boom te 'planten' op de baan.
Iedere keer dat ik een redelijk stuk had gewikkeld had ik deze gelijk met een soldeer bout bewerkt, voor de stevigheid.
Ieder keer wat draden wikkelen en weer uitdunnen, dan weer wikkelen om de vorm van een boom te geven. Wederom alle draden vertinnen met een soldeer bout voor de stevigheid, de 'takken' zijn nog enigszins beweegbaar na het vertinnen.
Als alle takken klaar zijn en wat vorm gegeven kan de dikkere takken en stam bedekt worden met fijne zaagsel, dit geeft het natuurlijke boomschors effect. Om de zaagsel te laten vast plakken gebruik ik onverdund witte houtlijm.
Als het zaagsel en lijm goed is opgedroogd kan alles geverfd worden, ik gebruik gewoon acryl verf aangebracht met een goedkoop verf penseel. Let wel op de kleur want grote delen van de takken zijn dadelijk zichtbaar.
Als de verf goed droog is gebruik ik een pincet om een soort groene engelen haar aan te brengen, dit spul zal zeker een naam hebben maar ik weet het even niet, op andere sites wordt ook gezegd dat hier aquarium filter spul erg goed voor is. Gebruik niet te veel van dit spul, dit kan de boom later te vol maken en niet meer een natuurlijk look geven.
Dit wordt dan met een lijm spuitbus ingespoten, hierop sprenkel ik dan korte grasvezels, van ongeveer 5 รก 6mm, nog een keer inspuiten en dan besprenkelen met vlokken, wederom is het goed op te letten welke kleur of mengsel van kleuren gebruikt worden, dit is namelijk bepalend voor de finale look van de boom.

Hier dan het eind resultaat van mijn eiken boom.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten